onsdag den 21. september 2011

Kylling - Gratin dauphinois - Gulerødder

Ikke verdens smukkeste ret på dette billede. Men smager fantastisk og er nem.


Råvare:
Stor Kylling / Unghane - Oliven Olie - S&P - En 200C. Varm ovn.

Gratin Dauphinois
1 kg. Kartofler i tynde skiver - 2½ dl. Sødmælk - 2½ dl. Cremefraiche 38% - 3 Æg - Revet muskatnød (efter smag) - S&P.

Gulerødder:
4 store gulerødder - 2 stilke timian - 1 lille fed hakket hvidløg - 1 spsk. smør.

Også i gang!!
Gnid kyllingen ind i olie og krydder. Læg den på den ene side og sæt den i ovnen i 15 min. vend den nu om på den anden side. Giv den 15 mere der også på ryggen en time til halvanden... Nej, det er ikke helt korrekt. Stegetiden for kyllingen er 18 min. pr. ½ kg + 18 min.  Dvs. for en kylling på 1,5 kg er det 1 time og 12 min. Så den skal så have 42 min. på ryggen.

Kartoflerne tag lægges i en smurt rugbrødsform. Drys lidt salt mellem lagene. Pisk mælk, cf, æg, muskat og S&P sammen og hæld over blandingen. Bages ved 200C. i 1 time og 10 min. eller til møre.

Så det nemme - Skær gulerødderne i tynde skiver med en kartoffelskræller. Overhæld dem kogende vand og lad dem stå i 60 sek. Afkøl dem i isvand og dræn vandet fra og tør dem.
Lige inden servering smeltes smørret og hvidløg og timian vendes i, så smagen trænger ud i smørret. Vend nu rødderne i og varm let igennem.

Personligt synes jeg ikke sauce behøves her. 

Dog har jeg et tip - Læg evt. et lag squash eller spinat i kartoffelgratinen.

Velbekomme! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar