søndag den 23. oktober 2011

Hjemmelavet smør + smørbar

Ristet boller - Hjemmelavet smør - Det sidste Hyben/Blomme marmelade
Som sagt gik weekenden ikke efter planen, men min plan med Smør holdt!

Jeg brugte følgende:
½ l. Osted Øko Piskefløde
3 x 200 ml. Øko Cremefraich 38%
2-3 tsk. Maldon salt - let knust

Jeg tog mejeri produkterne ud af køleskabet ca. 30 min. før brug og puttede dem i rørkedlen.
Så var det bare at starte op, først stille og roligt. Så det kunne samle sig og fik en let skum.



Da det havde konsistens som billedet til venstre fik den gas.
Efter 3-4 min. begyndte det at skille, nu er det så tid at dække maskinen til med et viskestykke, medmindre man ønsker kærnemælk i hele køkkenet.

Jeg blev ved med at piske til der sad en god klat på piskeriset og der lå en del kærnemælk i bunden af skålen.

Nu puttede jeg det i en sigte i håndvasken for at få kærnemælken fra.
Derefter tilbage i skålen, denne gang med dejkrog. Nu tilsatte jeg 1 - 1½ dl. iskold vand og lod maskinen køre lidt ved lav hastighed. Slukkede og pressede lidt mere kærnemælk ud ved hjælp af en spartle. Nu sigtede jeg det igen.
Tilbage i skålen og i med saltet og lad maskinen køre det godt ind, smagte på det og godkendte smørret.
Konen og ungerne sagde også god for det, på en ristet bolle.

Sådan ser det ud lige før jeg tilsætter saltet.


Jeg valgte også at prøve at lave smørbar, hvilket jeg gjorde ved at tage 215 gr. Smør og 35 gr. neutral olie, blande dem først med spartle siden med dejkrog. Resultatet lader vente på sig, da jeg ikke har afprøvet det endnu og nok først bliver i morgen.

Ud af ovennævnte portion fik jeg præcis 500 gr. Home-made Butter :-)

Hvilket har kostet mig 47 kr. og vil give en kg. pris på 94.-
Lurpak og Økologisk smør koster mellem 80 og 90 kr. pr. kg.
Så billigt har det ikke været, men man kan jo gå efter tilbud.

/Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar