søndag den 20. november 2011

Hvid Gløgg - Giver varme til Sjælen

Min absolut farvorit vinter drik. Denne varme og friske drik kan man ikke få nok af.

Jeg laver altid en stor portion til december. Denne opskrift giver 3 L. plus en lille slat til smagsprøve, som kan nydes med det samme, så kan man evt. lige tilsætte lidt ekstra til resten af flaskerne hvis der mangler noget.
Jeg bruger:


3 L. Æblejuice
600 gr. Sukker
1 tsk. Kanel stødt   i Tefilter bundet
10 fennikelfrø           i Tefilter bundet
5 nelliker                      i Tefilter bundet
5 peberkorn              i Tefilter bundet
Vanilestænger, korn skrabet ud
1 Øko citron - Skal og saft
1 Øko Appelsin - Skal og saft
3 Stjerneanis

Fyld pr. flaske:
1 kanelstang
½  tørret ingefær
5 nelliker
5 kardemomme kapsler
2 strimler citronskal
1 hel vanilestang fra selve opkoget

Selve tilberedningen er nem, du gør som følger:

Hæld ingredienserne i en gryde og varm op til kogepunktet, lad det stå ved den temperatur omkring 5 min. Skal ikke koge.
Hæld det hele på afkogte patentflasker gennem en sigte.
Tilsæt fyldet og luk.
Giver 3 Patentflasker plus en smagsprøve.
Lad det trække min. 3 dage inden man tager hul på det.

Blandingsforhold er 1 del gløgg og ca. 2 del hvidvin/æblemost som varmes op, ikke koge (gør det selv i microen i portionskopper). Tilsæt evt. en skvat hvid port lige inden servering.
Fyld kan laves af tørret abrikos i tyndestrimler som har trukket i Calvados og Portvin.

/Jesper



1 kommentar:

  1. Den var speciel :-)

    Jeg plejer at sige at Gløgg er Mysli med varm rødvin. Denne her tror jeg endda jeg ville kunne lide - prøves skal den da

    /Erland

    SvarSlet