tirsdag den 2. juli 2013

Udskæring - Okse Tykkam

Tykkammen er det vi vil kalde en Nakkefilet på Grisen. Udskæringen starter lige efter Halskødet og slutter lige før den marmoreret filet.

Kødet anvendes ofte til Gammeldags oksesteg, hvor man lader den simre i 2-3 timer og servere den med Peberrodssovs, Skysovs osv.

Jeg bruger den dog oftes til Gullash eller Beuf Bourguignon. Jeg ved godt at mange fortrækker skært kød til disse 2 retter. Isæt Brdr. Price har lavet Beuf Bourguignon med inderlår. Jeg syntes bare det tit bliver tørt hvis man ikke er MEGET forsigtig.

Oksetykkammen har en god marmorering, med en del fedt lag. Jeg går selv efter dem som har marmorering i kødet og ikke for store Fedt bræmmer mellem kødet.

Her er lidt eksempler på hvad jeg bruger Tykkam til:
Brassato ala Barolo - Marinere stegen natten over i Barolovin med Kanel, Løg, Laurbær, Gulerødder, Selleri, nelliker og Peberkorn. Lad det simre mørt dagen efter, reducer saucen og server med Mos! Perfekt i den kolde tid.

Oksegrydesteg ala Provence - Læg en klat smør i en stegegryde, skær 4 løg i skiver og dæk bunden med dem. Læg en skive tykkam oven på sammen med lidt Ansjosfileter, kapers og gulerødder. Sæt stegen i ovnen med låg ved 150 C. i 4-5 timer. Tjek at den ikke løber tør for væde. Løgene og kødet afgiver så meget væske at kødet bliver braisseret i det.

Men ikke mindst en overset udskæring - Steaks af Tykkam. Jeg tager selv de 10 cm. af Tykkammen som sidder ned mod den marmoreret filet. Så skære jeg skiver på 1-1½ cm. Banker dem med en kødhammer og griller dem ved Høj varme kort. Fantastisk Smag - Kødet minder meget om Ribeye, der er dog mere afskær og har en tendens til ikke at blive ens stegt, men F..k det! Smagen er nok her! Og prisen, ja den er 1/2-1/3 af Ribeye.

Nå men det var så lidt om Tykkammen, her er et billed jeg tog i søndags. Håber det inspirere jer til at arbejde mere med denne udskæring.


Læg mærk til den fine tykkelse på fedtet i mellem lagene og den fine marmorering.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar