onsdag den 18. maj 2011

Tilberedning af kylling

Som lovet lidt om tilberedningen af Kylling, perlehøne og poussin/coqulet.
Der er som sådan 2 metoder. Stegning og Brassiering, begge fantastiske, jeg vil dog koncentrere denne om stegning.
Nummer et, er hvis man har et spyd til stegning, som rotere i ovn eller grill. Hvis ikke tager man kyllingen og ligger den på siden i et ildfast fad, efter 15 min. Ligger man den på den anden side i 15 min. Læg den nu med bryst op resten af stegetiden. En perlehøne vil jeg dog kun give 10 min. På hver side. En poussin vil jeg flade ud, ved at fjerne ryg ben og sætte 2 grillspyd igennem, så den holder søg flad og udfoldet.
Husk at gnid fjerkræet med olie/smør og salt, hakket urter puttes ind i eller under skind.
Steg altid i forvarmet ovn.
Stegetiden ved 200 C. Er: Poussin (fladet ud) 20-30 min.
Perlehøne 15 min. Pr.500 gr. Plus 15 min.
Kylling 18 min. Pr.500 gr. Plus 18 min.
Disse tider har aldrig slået fejl.

Vedr. Stegning af disse typer fjerkræ, kan man ikke langtidstege, da fuglen vil koge i sine egne safter hvis temp. Kommer under ca.170 C. Og det går ikke når man ønsker en stegning.
Husk stegt fjerkræ er bedst lige fra ovn, da den bliver lidt tør dagen derpå.
God fornøjelse med det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar