tirsdag den 17. maj 2011

Udenlandsk fjerkræ - Hvorfor ikke?

Ja hvorfor ikke. Mange dansker har den idé, at udenlandsk fjerkræ er fyfy. Hvorfor spørger jeg? Nogle mener simpelt at Dansk er bare bedst.. tsk tsk hvilken arrogance, hvad ang. Fjerkræ er vi desværre langt fra, det meste herhjemme er stadig fremstillet i store stalde hvor kyllingerne går og skraber op af hinanden så de mangler fjer. Så er der friland, det er meget meget begrænset hvad man kan få der, producenterne kan vel tælles på en hånd, medmindre vi er ude i stalddørs salg. Økologiske kyllinger er jo en ren farce i Dk.
Jeg må indrømme at jeg med god samvittighed køber fransk det øjeblik jeg har muligheden. Deres traditionelle fjerkræ er pænt mere kødfuldt end vores, med undtagelser igen. Deres friland er langt foran vores, tag deres Label Rouge. Gode og vel afprøvet regler og krav til producenterne, slagterierne og Racerne. Man kan se på en kylling af Label Rouge at de har gået ude, underlåret er næsten dobbelt så langt som på en DK "velfærds" kylling, det samme gælder også brystet. Når man så har fået styr på tilberedningen, kan man gå all-in og forkæle et hold venner med en Bresse Kylling eller kapun. Bresse er fjerkræets svar på en Bugatti Veyron og lige så sjælden, især Kapunen.
Mange vil jo nok sige " Hvad med bakterierne?" Ja, hvad med dem? Alle bakterier i fjerkræ er dræbt når det er gennem stegt og her menes ikke " forkullet fjerkræs lig, som stegetiden er oplyst i Karolines Kød leksikon". Det er ganske simpelt med fjerkræ, hygiejne, som alt andet, man vasker også hænder efter at have rørt ved æg og man vasker persille og holder kød og grønt adskilt.
Så far nu bare roligt ned og køb en ORDENTLIG kylling og behandel den med respekt, så vil alle gæster sætte pris på den, som var det højreb. Jeg vil følge op med en artikel om tilberedning senere i dag.

7 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Spændende blog, som jeg netop er stødt på. Det er altid skønt, når nogen vil dele deres faglige viden.

    Når jeg læser dit indlæg, så tænker jeg på to ting - udenlandsk fjerkræ i min verden er desværre oftere synonymt med pumpede kyllingebryster fra Thailand eller Brasilien.
    Og så tænkte jeg, at det måske var en god serviceoplysning at fortælle, at en kapun er en kastreret hane? Tænk al den fantastiske viden, der er på denne blog :-)

    Og så et lillebitte hjertesuk - jeg synes, den røde tekst er svær at læse på den grå baggrund - måske kan den finjusteres lidt? Men jeg skal nok læse med fremover.

    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne

    Tak for de du kigger med.
    Ja du har ret vedr. Udenlandsk fjerkræ at for mange er det Brasiliansk og Thailandsk, men det syntes jeg nu sjældent man ser som frisk fjerkræ. Vedr. Kapunen, er det måske en god info at få med ud, jeg er desværre nok så miljø skadet, at jeg gik ud fra at folk vidste hvad det er ;-)

    Den røde farve skal jeg nok have i tankerne, når jeg roder lidt design igen.

    Med venlig Hilsen
    Jesper Hansen

    SvarSlet
  3. Personligt foretrækker jeg dansk økologisk fjerkræ pga CO2'en blandt andet... men hvordan skal jeg forstå "Økologiske kyllinger er jo en ren farce i Dk." ?

    SvarSlet
  4. De produkter jeg har set, er uden kødfylde og slappe i det. Jeg er helt med på ideen om Co2, men i dette tilfælde vil jeg hellere have mad som kan mætte, hvor vi ikke snakker priser på 400 kr. / kg. for filet. Jeg syntes personligt man skal gå efter f.eks. friland, hvor man ved at dyrevelfærden har været i højsædet men man har ikke Øko stemplet på.

    Jeg vil tro hvis du læser på Label Rouge http://www.poultrylabelrouge.com/ , vil du se at deres kriterier er de samme måske endda mere stramme end vores Øko krav. Men igen har du ret hvad ang. CO2.

    For mig at se er Øko 2 ting. CO2 for miljøet eller Ønsket om ikke at indtage Sprøjtegifte og dyrevelfærd. Jeg vejer personligt altid mine ting.

    Tag f.eks. Et æble.
    Jeg køber hellere et DK æble fra en landmand som måske har sprøjtet det, end jeg vil have kørt et Øko æble op fra Tyskland, netop pga. CO2. Så kan man jo argumentere for man køber DK økologisk æble, der syntes jeg desværre bare sjældent at man får et "kvalitets" æble (Har hørt at Tyskland bla. må bruger Kobber og Fermoner til at undgå skadedyr) da vi er for "stramme" med reglerne.
    Men Frk. Skjold, vi kan nok begge blive enige om at dette er lidt af et farligt emne, netop pga. økologi mange gange er Et Holdningsspørgsmål som defineres af den enkelte.
    Jeg kan kun give udtryk for min egen erfaring, mening og holdninger.
    Derfor det er skønt folk gider bruge tid på at læse mine meninger og debattere dem.

    Med venlig Hilsen
    Jesper

    SvarSlet
  5. Nu er det allervigtiste jo at noget er friland, ellers er det bedre at tomaterne bliver kørt fra spanien end at de er danske ;-)
    Men ja. Sådan er der så meget og det er utrolig speget. Jeg har selv skrevet lidt om co2 og mad, som du måske vil synes er spændende; http://uaegtemad.blogspot.com/2011/04/spar-pa-co2en-eller-spanske-tomater.html

    Har du prøvet kyllinger fra Sødam? der køber jeg mine. For mig personligt vægter jeg iøvrigt at kødet er GMO frit, over at det er friland, der jo ellers er bedre for dyrevelfærden end øko.

    SvarSlet
  6. Nej, Jeg har ikke prøvet Sødam, da jeg syntes at jeg kun har kunnet få dem frosne. håber jeg måske snart får mulighed for at smage evt. Frilandsgården på Fyn.

    Jeg vil da lige prøve at læse det link.

    SvarSlet
  7. Nå for filan, jeg får dem ferske via Aarstiderne og sådan troede jeg faktisk også at de selv leverede dem via deres webshop.

    Og jeg er for øvrigt enig med dig i, at udenlandsk er ikke er fyfy. Det må være med mad, som det er med mennesker - det er kvalitet det handler om, ikke oprindelsesland.

    SvarSlet