fredag den 10. juni 2011

Flapmeat, første indtryk.

Jeg havde fået en vareprøve med hjem af denne udskæring. Flapmeat er lysken på oksen. På slagterskolen lærte vi at dette stykke kød skulle skæres til gullash eller skæres til en grydesteg ala rullet oksebryst. Forskellen på det kød jeg fik med hjem og det jeg stod og fedtede med til svendeprøven i slutningen af sidste årtusind , er at det jeg fik i går var Amerikansk kvæg.
Jeg må indrømme at jeg ikke havde for mange foventninger da jeg pakkede kødet ud. Kød strukturen var som på flanksteak, hvilket er en udskæring jeg aldrig bliver venner med vilket mine kollegaer kan bekræfte, fibrerne er kraftige og ligger som sidder i en bog. Lige som strukturen på et inderlår fra en stor tyr. Endnu engang tænkte jeg på flanksteak.
Nå men til selve stegningen, jeg gav den lidt salt og peber op på panden i olivenolie. Jeg gav den ca. 8 min pr side da jeg elsker rødt kød. Kødet var meget bleu da jeg ikke kunne vente mere. Skiverne var i ca 5 mm tykkelse. Jeg tog en skive op og bed en luns af, af hvor blev jeg gjort til skamme, kødet var utroligt mørt som en ribeye, dog med kraftigere struktur. Jeg vil ikke være bleg for at servere dette for nogle af drengene til en grill aften, det eneste minus jeg har er stadig strukturen som godt kan virke grov nok til nogle. Men helt sikkert en god oplevelse. Server evt med hjemmerørt krydder mayonnaise og selvgjorte pommes friter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar