fredag den 10. juni 2011

Når en slagter er alene hjemme..

Skal han hygge sig. Man kan næsten altid være sikker på det indbefatter god mad samt vin eller øl. Idag er ingen undtagelse jeg havde dog ikke handlet ind til det, men fandt hvad jeg havde i køleskabet. Resultatet blev til en gang Cotè de beauf, stegte kartofler og urte smøresauce ledsaget af et glas australsk CS.
For mange er en god bøf oksemørbrad, det er også godt men jeg fortrækker det dog kun hvis jeg skal lave finere fransk mad. En god bøf for MIG er en Ribeye eller entrecote med en kraftig marmorering, det bedste er dog hvis jeg kan få det med ben. Dette er dog sjældent, da de fleste slagtere får deres kød "vakuum modnet" og benene vil punktere vakuum posen. Der er dog slagtere som sælger med ben. Men man skal sikre sig nogle ting. 1. At kødet er godt modnet på krog, min 3 uger. 2. Fedt marmorering skal være i orden (vil råde folk til at gå uden om limousine racen da den er for mager og kedelig). 3. Fileten skal bule godt ud fra benene, og ikke være hul rygget.
Men det vigtigste er at man har tillid til sin slagter og man ikke er bange for at gå i dialog og stille spørgsmål til ham/hende.
Men nu til opskriften til 2 personer.
En coté de beauf 600-1000 gr.
Krydres med salt og peber og brunes af, steges færdig i ovnen ved 200 c. I 15-30 min efter tykkelse. Husk at lade den trække 10 min.
Skær 500 gr. Kartofler i tern og kog dem i ca. 8-10 min. Steg dem sprøde i smør og olie.
Smelt 1 spsk. Smør og 1 tsk. Olivenolie pr. Person på en pande. Steg 1 fint hakket skalotteløg og lidt rød chili heri ved middel varme. Efter et par minutter tilsættes urter, i mit tilfælde var det fra haven; persille, dild, salvie, estragon og lidt citron skal. Lad det suge lidt af fedtstoffet.
Skær benet af bøffen og skær i tyndeskiver på den "forkerte" led. Anret kartoflerne og hæld smørsaucen ud over det hele.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar