søndag den 28. august 2011

Vind, vand og sol

Ja, hvad gør man på sådan en "skiftende" dag. Hvor planen var at min datter og jeg skulle have brugt eftermiddagen på at "jagte" svampe.

Man forbereder selvfølgelig.
Efter jeg i går aftes lå og læste i Michel Roux's Sauces - Savoury & Sweet. Indrømmet, måske lidt for meget mad nørd. Så kunne jeg jo bruge eftermiddagen på at lave lidt grøntsagsfond og Court Bouillon.
Så nu snurre gryderne. Grøntsagsfonden er efter Michel's opskrift mens Court Bouillonen er rester og andet som jeg har bikset sammen.

Efter jeg begyndt at læse denne bog i går, fik jeg lidt tips. Jeg har altid haft den idé at en fond, skal koge længe. Men han anbefaler man ikke koger grøntsagsfond mere end 45 min. Da man så mister en del af finessen og detaljerne i ingredienserne, det samme gælder hans Kalvefond, som heller ikke får mere end ca. 2 timer i gryden. Han lover lige frem at man får det bedste resultat hvis man følger tiderne præcist.
Så nu prøver jeg.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar