torsdag den 27. oktober 2011

And - Rødkål - frugter - Den gyldne knold


Til 4 personer skal der bruges!


2 store Bryster, af And
10 Fennikelfrø
10 Peberkorn
10 Korianderfrø
Salt

800-1000 gr. Små kartofler - halveret på langs
En Rosmarin kvist
lidt olie

Salaten:
1/4 Rødkål, tyndt snittet
150 gr. Grønne druer uden kerner
Marinaden:
150 gr. Grønne druer uden kerner
2 spsk. rosiner
2 spsk. vand
2 tsk. sukker
saft af en halv til hel citron efter ønske.

Saucen:
3 dl. Appelsinsaft/juice
2 dl. Andefond/Hønsefond
10 stk. Tørret abrikoser el. 3 spsk. tørret tranebær
2-3 spsk. Koldt smør
salt og peber

Krydderierne ristes let på en pande og knuses i en morter.
Brysterne gnides med blandingen og lad den trække 1-2 timer, gerne natten over.

Tænd ovnen på 200C. 

Salaten og marinaden:
Snit rødkålen fint og put den i en skål. Skær druerne i 3 skiver og fordel over.
Hæld marinaden i en kasserolle og lad det simre til druerne er bløde. Sigt det og smag til.
Hæld den lune marinade over salaten og vend det rundt.




Kartoflerne - På en pande eller bradepande puttes lidt olie, rosmarinkvist og kartoflerne med skærefladen ned. Disse steges nu i ca. 5 min til de bliver lidt gyldne. Sæt dem så i ovnen i 15 min.



Nu starter vi op på anden:
Steg andebrysterne på en pande med lidt olie ved 2/3 varme med fedtet ned i ca. 5 min. til skindet er gyldent og sprødt. Når kartoflerne har fået de 15 min. sættes andebrysterne ind og steges 15 min. tag dem ud og lad dem hvile 10 min.



Nu skal kartoflerne gøres færdige:

Sæt dem i ovnen de 10 min. anden hviler i - Færdige.



Når brysterne kommer af panden går du videre:
Hæld fedtet fra og kog panden af med appelsinsaft, tilsæt fond og lad det reducere ca. til det halve. sluk evt. hvis der stadig er mere end 5 min. til maden er færdig. Tilsæt dog gerne de tørret frugter/bær nu.
Når maden er næsten færdig, varmes det hele op og saucen monteres ved at piske 1 spsk. smør i af gangen til ønsket konsistens opnås, husk at smage til.

Anret tynde skiver af andebryst på en portion salat, læg kartoflerne rundt på tallerkenen, drys dem med salt. Hæld sauce over kødet. 



Velbekomme og godt efterår!

/Jesper 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar