tirsdag den 15. november 2011

Ande anmeldelse.

Da jeg jo arbejder som slagter, har jeg altid travlt omkring Mortens aften, hvilket gør at jeg altid må vente til weekenden med at spise and. Jeg får altid hel and med klassisk tilbehør, da jeg er meget traditionel omkring dette.

I år har vi på arbejde solgt ualmindelig mange ænder og bryst, hvilket er helt fantastisk og glæder mig helt vildt til jule/nytår salget.

Vi havde til Mortens aften ca. 5 slags hele ænder at vælge i mellem, så jeg ville prøve noget nyt og tage en af vores nye varianter.

Valget faldt på en 3400 gr. Frisk fransk berberie and. Det anderledes ved denne var at den var gul, dvs. majsfodret.

Tilberedningen blev som altid:
Ovn sat på 130 c. Med en bradepande i bunden, hvor i der var vand, fedt fra gumpen, vingespidser, løg, æbler, laurbærblad, nelliker og peber. Anden gned jeg med salt. Placerede den i ovnen på en rist med brystet ned i 2 timer. Så vente jeg den og gav den 1 1/2 med brystet op, hvor jeg jævnligt dryppede den med stegeskyen.
Så tog jeg den ud og lod den stå et par timer, men den nu sigtet sky skilte sig i ren andefedt og sky.
Parteret anden, tændte ovnen på 250 c. Penslede skindet med andefedt og gav det 15 min. Lige inden servering så skindet blev sprødt.

Konklusion: Anden var helt perfekt, med en god smag, mørhed og saft. Selv på 2. Dagen spiste fruen kold and, det stort.
Svindet på den var heller ikke stort, vi spiste ikke det halve med 2 voksne og 2 mindre børn. Vi er blevet enige om at det nok er denne vi får i år til jul.

/jesper


Ingen kommentarer:

Send en kommentar