lørdag den 7. januar 2012

Miniburger i Fennikel bolle og Mormor "Coleslaw"





Ingredienser til bollerne:
20 gr. Gær
2½ dl. lunken vand
2½ dl. Hvedemel
2 dl. Groft rugmel
1 tsk. salt
2 spsk. Oliven olie
2 spsk. Fennikel frø - Til topping
2 tsk. groft salt - Til topping

Så skal bollerne laves!

Opløs gær i det lunken vand og salt.
Tilsæt melet lidt af gangen og ælt det godt. Det skal være klistret når man er færdig, men ikke vådt.
Lad det hæve 30 min.
Form 12-16 boller på ca. 5 cm. i diameter og 1½ cm. høje og lad dem efterhæve i 30 min.
Pensel med olie. Knus salt/fennikel sammen til en blanding. Drys bollerne og bag dem i forvarmet ovn i ca. 10-12 min. v. 200C.

Så til salaten, den er god!


Ingredienser:

½ Rødkål hoved - fint snittet
3 Æbler - i tern
1½ dl. Piskefløde
½ dl. Æble eddike
½ dl. Sukker

Pisk fløden med eddike og sukker og bland det hele, lad det stå i min. 30 min. Helst ikke mere da dressingen vil falde sammen.

Så til grisen - Helst friland. Sortfod kan også bruges.


Ingredienser:

4 Store koteletter - marmoreret og 2½ cm. tyk
2 del. fennikel frø
2 del. sort peber
1 del Koriander.
Olie til stegning


Varm olien på en pande og steg koteletterne ved fuld varme ca. 2 min pr. side til de har en god stegeskorpe, skrue ned på 2/3 dele og steg videre ca. 3 min pr. side.
Lad dem hvile ca. 5 min.

Server burgerne med skiver af koteletterne og en spsk. salat.


/Jesper





Ingen kommentarer:

Send en kommentar