fredag den 24. februar 2012

Afslapning med Kartoffel-Porre suppe

Porre! 

Jeg havde i dag min første "hverdags" fridag i lang tid, så havde besluttet mig for total afslapning med min søn.
Konen skulle på kursus efter job, så skulle hente hende lidt over 17 og ville først være hjemme ved 17.45 tiden.
Så maden skulle forberedes så den var lige til at varme op.
Jeg besluttede mig for sammen med børnene at lave kartoffel-Porre suppe, som overskriften så fint har afsløret.

Heldigt for mig, så slapper jeg fint af med madlavning. Så efter en tur på biblioteket med børnene, hvor jeg fandt og lånte en af min barndoms store tidsfordriverter...Sværd og trolddom bøgerne, som dog er mere til børnene end mig :-) Skulle der laves suppe.

Her er opskriften

Til en familie på 4.


Ingredienser:
5 Store bagekartofler - skrællet og i grove tern
3 store porre, choppet op!
1 fed hvidløg - Knust, stilk fjernet
1 stort løg, som porrerne
1 L. Hønsefond
1 dl. Fløde - piske eller kaffe
ca. 1 spsk. salt

How to do it!
porre, løg og hvidløg svitses i lidt olie, kartofler tilsættes og svitses lidt.
Hønsefond hældes ved, så det dækker. Lad det simre til det er mørt ca. 20 min.

Blitz it! Som Gordon R ville have sagt det. (TIP: Bruger du en blender, fyld kun halvt op og lad låget være let åben i "ifyldningshætten" ellers skyder varmen låget af)

Op i gryden og tilsæt saltet og peber, samt fløde og varm suppen op.

Ved servering anret med Purløg og sprød bacon samt evt. lidt fløde.
HUSK BRØD
Kartoffel-Porre Suppe med bacon, purløg og fløde




Tip: Da jeg ikke havde mere hønsefond, til satte jeg 1 L. kogende vand og 2 stk. Chef du fond fra Knorr, et acceptabelt alternativ i en snæver vending.


/Jesper 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar