torsdag den 22. marts 2012

Hvorfor blogger jeg egentlig.

Det spørgsmål stillede jeg mig selv forleden dag, da jeg var på Foodexpo.
I starten mente jeg nok, at jeg ville udbrede en masse opskrifter, men det er jeg gået lidt fra. laver stadig nogle og deler, men det ikke derfor.
Jeg har gået og tænkt over det, siden jeg stillede spørgsmålet.
Og nu har jeg svaret.

Jeg gør det fordi jeg elsker Råvare, egentlig ikke det færdige resultat, ihvertfald ikke i samme grad.
Jeg elsker at se på råvare, læse om dem, fotografere dem. Kort sagt, det alt det før selve tilberedningen som jeg finder interessant. Som den slagter jeg nu er, elsker jeg at blive begejstret over en oksefilet, med den flotteste marmorering af mælkehvid nistre af fedt, en struktur som gør at når man skæren en steak på 2 cm. , virkelig viser sin mørhed når man løfter bøffen og den bare bliver stor og flad, nærmest falder rundt om hånden, hvis den ligger fladt på denne. Man ved bare at det bliver godt.

Eller nå man ser en flot torsk på 3,5 kg. Man skære hovedet af og filetere den, skære en stor loin steak af den med skind. På en pande med skindet ned og lad den stå der en 3 min. til skindet er sprødt hvor efter man lige vender den og giver den 30 sek. bare lige for at lukke den. Servere den på et leje af brøndkarse og ærteskud hælder en varm letsyrlig suppe ved. man brækker kødet som skiller let i flagen og er lige akkurat stegt igennem.

Det er den tid før vi opvarmer det samt til en vis grad også respekten under tilberedningen, som jeg finder allermest interessant, ikke så meget det at spise det.
Duften af selleri, duften af frisk skåret purløg...mange dufte kan nævnes, men det er friskheden og synet som gøre det.

Andre som har det som mig?

/Jesper

Ingen kommentarer:

Send en kommentar