torsdag den 12. april 2012

How To - Lamme Noisette


Tænkte jeg lige ville fortælle om hvordan man laver den flotteste Udskæring af alle Lamme udskæringerne. Lamme Noisetten.

Noisetten laves af "Sadlen" på lammet, dvs. den del som sidder længest bagude på ryggen. Hvor man har de 2 mørbrad på undersiden. På billedet benævnt Ryg.

Ideelt er at der på siden af ryggen er ca. 3 cm. af slages, som er tyndt skåret så man får den pæneste slutning, men kan man ikke få det, så går det.

Man starter med at fjerne de 2 mørbrad, hvorefter man går ind under benet lige under mørbradene. De er flade, man skær tæt ind til dem, så man kommer ind til midten. Her skal kniven lirkes op over "humblet" så man kan løsne rygfileterne fra selve tap benet. Det er nu vigtigt at kan ikke skære igennem i toppen, men sørger for at rygfileterne hænger sammen i toppen.

Når benet er fjernet kan man krydre kødet, hvor efter man lægger mørbradene ind igen og ruller ryggen sammen. Ryggen snøres nu i Enkle snørringer. Man kan så vælge at stege den hel, ved at brune stegen af på panden og sætte den i ovnen ved 180 C. i ca. 30 min. Eller man kan skære den ud i 2 cm. tykke skiver som steges som en kotelet.

Man kan sagtens fylde med f.eks. persille, tørret abrikos eller andet efter smag.

På dette billed har jeg lavet 2 Lamme noisettes af Vallø Lam, fra Vallø Slot på Sjælland. Jeg havde desværre ikke nok slag på, så den er ikke helt perfekt lukket i bunden. Håber I kan bruge dette til noget, ellers skriv i kommentar feltet og jeg skal forklare mere præcist.

God fornøjelse.
/Jesper

Bemærk de 2 mørbrad, den ene lidt sammen presset i midten og den anden lige ved åbningen i bunden, hvor jeg desværre ikke havde nok slag til at lukke tæt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar